آداب و رسوم ازدواج در کشور روسیه

16 بهمن
دسته‌بندی نشده

آداب و رسوم ازدواج در کشور روسیه : در کشور روسیه سنت و اداب و رسوم های ازدواج ریشه تاریخی داشته است. مردم هم از گذشته های دور به این اداب و رسوم افتخار می کردند و سعی می کردند آنها را اجرا کنند. ولی با گذشت زمان این روزها دیگر برخی این رسم ها را نادیده می گیرند و ارزشی برای آنها محسوب نمی کنند.

آداب و رسوم ازدواج در کشور روسیه

در روسیه ازدواج برای عروس و داماد جایگاه خاصی داشته ولی مهم این است که ریشه این آداب و رسوم از کجاست؟

حلقه ازدواج یا چله

اینگونه که مشخص شده است زن و شوهر وقتی حلقه را در دست یکدیگر می کنند قسم میخورند که تا آخرین روزی که زنده هستند در شادی و غم های یکدیگر کنارهم بوده و باور مصریان بر این است که اگر حلقه را در انگشت وسطی دست چپ قرار بدهند تا اخر عمر جرقه ی عشق باقی خواهد ماند. در مردم شرق تا امروز این سنت محفوظ گردیده است ولی در روسیه حلقه عروسی را به انگشت وسطی دست راست می کنند و قسم میخورند تا روزی که زنده هستند با یکدیگر صادق باشند. در صورتی که زن روس یا مرد حلقه عروسی شان را در دست چپ انگشت وسط کنند به این معنی می باشد که همسرشان وفات کرده است.

عروس را در آغوش می گیرند و به داخل خانه می برند

این یک رسم قدیمی است که مربوط به اسلاوی هایست. آنها باورشان این است که اگر همسر در زمان ورود به خانه همسرش را در آغوش بگیرد، زمین پاهای عروس را لمس نکند شیطان فریب خورده و عروس نظر نمیشود.

آداب و رسوم ازدواج در کشور روسیه

آداب و رسوم ازدواج در کشور روسیه

ظرف برای خوشبختی

در روستاهای روسیه به این صورت است که شکستاندن ظرف گلی نشان از باکره بودن عروس خانم داشته است.

گل جیب داماد

گذاشتن گل در جیب داماد نشانه ی از عشق عروس به داماد است. در ازدواج روسها دو شاهد حضور داشته است که یکی از جانب عروس و دیگری از جانب داماد می باشد. شاهدها باید کسانی باشند که عروس و داماد بتوانند به آن ها اعتماد داشته باشند. برخی ها ترجیح می دهند که شاهدان از خویشاوندان باشند. شاهدها باید با عروس و داماد در مواردی چون انتخاب لباس و لوازم ارایش، برگزاری محفل عروسی و… به زوجین کمک کنند و آن ها را همراهی نمایند.

دسته گل عروس

عروس دسته گل خودش را در جمعیت دخترانی که هنوز ازدواج نکرده اند پرتاب میکند و کسی که دسته گل را میتواند بگیرد به این معنی بوده که در آینده نزدیک ازدواج خواهد کرد.

نان و نمک به روسی کاراوای

کاراوای نان تزئین شده سنتی روسی بوده است. پس از اینکه داماد عروس را از خانه مادرش میگیرد در بیرون از منزل، عروس وداماد را با یک قرص نان و نمک ملاقات میکنند. عروس و داماد تکه از نام را با دهان خود می گیرند و هر لقمه ی که بزرگتر بود رئیس خانواده می گردد.

بیشتر بخوانید در : انتخاب باغ عروسی

لازم است بدانید که نان کاراوای بسیار زیبا تزیئن می شود. برگ در نان به معنی فرزندان آینده است و خوشه گندم نشانه ی از سعادت و رفاه و دو حلقه در هم آمیخته به معنی عشق ابدی و وفاداری می باشد.

صدا زدن کلمه تلخ ( گورکا)

در عروسی برای بوسیدن عروس و داماد از یکدیگر همه ی مهمان ها با هم یک صدا می گویند که گورکا، گورکا ولی در زمان قدیم با پطنوس که در بین گیلاس ودکا میبوده نزد همه ی مهمان ها برای جمع کردن تحفه می رفته است ولی مهمان ها نمی دانستند که در درون آن گیلاس آب است یا ودکا و مهمان ها بعد از اینکه تحفه را به عروس میدادند و ودکا را می نوشیدند و صدا می کردند تلخ است به معنی آن که مشروب است نه آب .

ازاد کردن دو کبوتر سفید یکی دیگر از رسم ها می باشد که نشان از ازادی، خوشبختی ، صلح داشته است. آزاد نمودن دو کبوتر سفید بعد از عقد پیمان ازدواج نشانه ی از خداحافظی با خانه اجدادی و همچنین شروع یک زندگی جدید با هم اوج است.

تعداد مهمان ها در مراسم های روسیه به این صورت است که دوستان و خویشاوندان نزدیک به مراسم دعوت می شوند که این میزان از 40 تا 50 مهمان بیش تر خواهد شد. لازم است بدانید که برخی از افراد مشهور و معروف تعداد مهمان هایشان از سیصد نفر بیشتر می باشند.

z